Nem, az nem 130 amivel oktatsz

Kedves Idióta Barátom, aki Oktatni Próbálsz a Közutakon!
Amikor beállsz a belső sávra a Vácin és 70-re ragasztod a mutatód, te, aki nem vagy hajlandó lehúzodni a belsőből az autópályán, mert úgyse lehet 130-nál többel menni, tudd, hogy feltartod a forgalmat. A szabályosan haladni kívánó közlekedők forgalmat, és nem a gyorshajtókét. Tudom, hogy ez meglepetésként ér téged, te nagy oktató, de a sebességmérő a kocsiban szántszándékkal hazudik neked!

Nem, az nem 130 amivel oktatsz

A sebességmérők mérési hibahatára általában +/-10%. Nemcsak azért, mert ennyire pontatlanok, hanem azért is, mert pl. beleszámolják, hogy egy majom vagy, aki más falmagasságú gumit tesz fel, mint ajánlott, vagy éppen nem bírod megfelelő nyomáson tartani az abroncsaid. Miután sem a mechanikus, sem a digitális sebességmérők nem a kerekek külső kerületén mérik a sebességet, hanem többnyire az erőátvitel egy korábbi szakaszán (sebességváltó-főtengely-difi-ABS, többféle megoldás van), erre szükség is van.

Mivel az autógyártók nem kívánják kifizetni a gyorshajtási bírságainkat, értherő módon ezzel a hibahatárral felülkalibrálják a mutatókat. Olyannyira, hogy az EU-ban a következők szerint van törvényileg meghatározva a sebességmérők/mutatók beállítása:

  • Soha nem mutathat kevesebbet a valós sebességnél;
  • Maximum 110%+4km órával mutathat többet a valós sebességnél.

Összegezve, amikor a 130-t mutat a Thaliád, vagy Classic Astrád, kevesebbel mész, mint 120, mitöbb, autótípustól függően akár 147-t is mutathat a tetves kis mutató, amire eléred a tényleges 130-t. Szólok, ha még egyszer el kell magyaráznom, azt már szemléltető eszközzel fogom tenni.